Spørsmål:
Hei. Jeg var på 3D -UL igår, og fikk en masse fine bilder med hjem. Men når jeg kom hjem la jeg merke til at navlestrengen lå rundt halsen på lillegutt. Er dette farlig? syns det var rart at han som utførte ul ikke sa noe om dette. Og hva når babyen snur seg ned i bekkenet? er veldig redd for at han vil bli kvalt.

Svar:
Det er ikke farlig. Det er ikke uvanlig at barn fødes med navlestrengen en eller to ganger rundt halsen eller rundt kropp og en arm.
Om dette skjer og hvor mange ganger den er surret rundt er blant annet avhengig av lengden på snoren som kan være varirende.
Om dette hadde vært farlig ville det vært en trussel mot artens overlevelse.
Blodårene i navlesnoen ligger god  beskyttet i en tykk gelèmasse som skal hindre dem i å bli avklemt. Det samme gjør trykket inne strengen. Det er også med på å holde den uavkjemt.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.