Spørsmål:
Så i papirene mine fra UL at jeg hadde noe de kaller "mulig bicorn uterus". Vet at dette betyr todelt livmor, men er det farlig? Er nå i uke 28 og merker bare spark på høyre side. Er det fare for at babyen kan få for liten plass? Hvilken konsekvenser kan det i så fall kunne få? Er det fare for at jeg føder tidligere pga dette??

Svar:
Svar: Om du ikke er kalt inn til videre oppfølging og kontroll vil jeg ikke
tro at dette vil påvirke verken plassen til barnet eller lengden av
svangerskapet. Nå tillater jeg med å tenke høyt sammen med deg: Det kan f.eks
være at det sees en liten antydning til en skillevegg øverst i livmorhulen som
noteres som ”mulig bicorn uterus”.
Er du usikker og dette plager deg bør du ta det opp med jordmor/legen du går
til kontroll hos og evt. be om en ny ultralyd time. Det er imidlertid riktig som
du skriver at en delt livmor kan gi plassmangel og evt. for tidlig fødsel.
At barnet ditt bare sparker på høyre side, kan være så enkelt at
dette er yndlingsstillingen. Han/hun ligger med ryggen til motsatt
side, og trives best slik. Det blir jo spennden å se om det endrer seg.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.