Spørsmål:
Hei!! Er i 19+5, og lurer litt på ang den voksende magen. Jeg begynte ganske tidlig å få mage, og jeg synes den har vokst litt og litt. I den siste uken synes jeg det har stoppet opp litt! Hørte fra ei på jobben som snakket om hvileperioder og vokseperioder! kan det være et jeg er i nå?? Jeg leste også at fra nå og til ca uke 25 ville barnet vokse mest og dermed kunne oppleve å legge på seg 0,5 kg i uken?? Er så frykelig bekymret på at noe er galt...Så vær så snill og svar meg!!! ¨ Tusen takk!!!

Svar:
Det er nesten litt trist at kvinner bruker opp så mye tid og krefter på å være engstlige i svangerskapet når tiden kunne vært fylt med glede, takknemlighet, forventing, undring, fantasier o.s.v. som jeg tror ville gjort alle veldig mye bedre.
For ikke å snakke om hva vi selv kan gjøre for å tilby fosteret det aller beste!
19+5, - halvgått svangerskap, hva skal man da være redd for? Dette er jo den beste tiden. Alle startproblemer er ofteste over og man føler seg nesten som før. Magen lever sitt egen liv og vokser som den skal. Dette er programert fra tidenes morgen.
Helt fantastisk!
Jeg forundres ofte over hvor lite respekt vi har for den jobben det lille fosteret gjør  for å bli til et nytt lite menneske. Så trist det må være for den lille om ikke vi stoler på at dette blir bra og i stedet riktig heier den lille frem.
Vi kan imidlertid hjelpe til med å være besvist måten vi lever på; hva vi puter i munnen, hvordan vi tenker, sørger for nok mosjon, søvn og hvile.
Det er heller ikke lett  å vurdere egen vekst fordi man ser jo seg selv hver dag. Dessuten skal vi huske på at vi er like forskjellige i vårt svangerskap som ellers.
Snakk med jordmor /fastlegen når du er til kontroll og del dine tanker med dem.
Ønsker deg nye 20 flott uker. Håper du kan fylle dem med glede og forventning
Hilsen Monica.