Spørsmål:
Jeg hadde for to år siden en abort i uke 18, fosteret hadde da antakelig vært dødt siden uke 14. Obduksjonen viste intet unormalt med fosteret, imidlertid sa legen min at det kanskje hadde vært morkaken som hadde løsnet for tidlig, noe undersøkelsen av den kanskje tydet på. Hvordan kan dette skje og hva er sjansen for at dette skjer igjen - er endelig gravid igjen.

Svar:
Så hyggelig at du er gravid igjen. Det er forstålig at denne opplevelsen dukker opp igjen nå.
Det er bra at du har noe konkret å forholde deg til. Obduksjonsrapporten viste at det ikke var noe galt med fosteret. Hold fast ved det.!
Dessverre kan ikke ikke alt forklares. Livet byr ikke på garantier, heller ikke svangerskap.
Jeg synes du bør ta det opp igjen med legen din og få han til å forklare hva han mente med det han sa. Han bør også kune si hva han bygget påstanden på.
Det skjer om igjen og om igjen at vi som tilhører helsevesenet uttaler oss om ting ut fra personlig synsing, antagelser eller en teori. Det gjøres nok ofte i beste mening. Vi tror vi beroligger pas./kvinnen/mannen,
men ofte skjer det motsatte. Det skapes usikkerhet, - ialle fall etter en tid.
Jeg vil derfor oppfordre deg til å la tanken om fortidlig løsning av morkaken ligge. Det skjer heldigvis svært sjelden, ca. 2 pr. 100-200 fødsler, og først etter 28 uke.
Ønsker det alt godt i svangerskapet. Gi gleden stor plass og fyll deg med positive tanker!
Hilsen Monica.