Spørsmål:
Hei Monica. Jeg er gravid med mitt 5 barn, og burde vel kanskje egentlig vite dette men.. Jeg er snart 27 uker på vei. Her en dag jeg var i dusjen hadde jeg en finger opp i skjeden helt forsiktig for å vasket skikkelig.. føler ikke jeg blir ren der inne da jeg ikke får spylt inn.. Jeg kjente denne "tappen" der, det er vel det som er livmortappen? Den har alltid vært hard og et par tre cm lang ca tenker jeg. Hatt en liten åpning, noe jeg vet er normalt.. Men nå når jeg kjente var den blitt mye kortere, og åpningen var større. Kjente etter igjen noen dager senere, og jeg føler den er i ferd med å flates ut, og åpninga er kanskje rundt 2 cm. Er det livmorhalsen/mormunnen som holder på å modnes, flates ut og åpnes? Det er jo alt for tidlig! Så jeg har blitt litt betenkt her, om det kommer til å bli for tidlig fødsel. Jeg fødte sist for 8 mnd siden (ble gravid igjen bare 2 mnd etter) Rundt ei uke eller to før fødselen kjente jeg at tappen var borte, og at det var rundt 2-3 cm åpning. ei uke før fødsel var jeg på kontroll på sykehuset, og fikk da beskjed om at dte var rundt 1 cm åpning, godt og mykt og modent. De mente jeg ikke klarte å kjenne det selv. Kjenner dere en annen plass? eller er det samme plassen jeg kjenner denne åpninga dere kjenner? Dere måler kanskje åpninga fra litt lengre inne i "hullet"/åpninga?? Jeg får jo ikke fingrene inn lengre enn akkurat der åpninga begynner.. Og ikke hadde jeg tørt å kjenne lengre inn heller.. vil jo ikke frem provosere noe. Men er det rett det jeg tenker? At det jeg kjenner er livmortappen? Og at det er modning og åpning på gang der? Har ikke tørt å kjenner etter noe mer, for jeg har lest man ikke skal "forstyrre" så mye der. Men den var blitt veldig kort, nesten utflatet, og åpninga større og større... Er det grunn for bekymring? Håper du har tid å svare meg på dette :) Mvh Hilde

Svar:
Det er svært vanskelig å gjøre en vaginal us. på seg selv. (Jeg klarte det f.eks. ikke da jeg etter å ha blitt jodmor skulle føde mitt tredje barn)
Hva du kjenner og ikke kjenner kan jeg heller ikke uttale med om. Det skal erfaring til for å vurdere en mormunn. Lengden på  skjededelen (livmorhalsen) kan helles ikke kjennes uten å gå inn gjennom ytre mormunn.
Ta dette opp med jordmor på neste kontoll. Hun kan evt. gjøre en forsiktig vaginak us. på deg.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.