Spørsmål:
Hei! Fikk høre fra min lege at jeg burde bruke livmorhalsstøtte..siden det er mistanke om at jeg har 1 svak livmorhals..siden min første gravididtet endte med senabort i 5mån...livmorhalsen bare åpnet seg..og jeg mistet fosteret da jeg skulle tisse..vil IKKE oppleve noe sånt igjen!!!! Fikk høre at i Sverige og Danmark finnes det noe som kan støtte livmorhalsen..så belastningen blir mindre..har du hørt noe om dette i Norg?Evt hvor jeg kan få tak i den?Legen sa at sånt var vanlig i apoteket og gravidutstyr butikk i Sverige og Danmark...

Svar:
Det er helt ukjent for meg. Jeg tror det hele må være en misforståelse. Det lar seg ikke gjøre å støtte livmorhalsen på annen måte enn ved å knyte en tråd rundt den, en cerclage. Dette er en mindre operasjon som kan utføres etter at de tre første mnd. er vel overstått. Som ved de fleste inngrep er heller ikke denne helt uten risiko, og ingen vet sikkert om den virkelg hjelper.
Du bør henvises til gyn.poliklinikk til en kontroll med vurdering av bl.a. livmorhals. Der vil også legges en plan vil jeg tro for videre oppfølging i svangerskapet.
Lykke til videre! Pass godt på deg selv.
Hilsen Monica.