Spørsmål:
Kjære Jordmor Monica!
Jeg oppdaget akkurat denne siden og den er fabelaktig!!
Jeg er 23 år, sykepleierstudent og 26 uker på vei med mitt første barn. Har et flott svangerskap med masse liv i magen og gleder meg veldig til å bli mor :o)
Jeg får av å til noen stikninger i lysken, på siden av - og i øvre del av magen, det varierer. Akkurat som om jeg får sting liksom. Det er ikke vondt, mer ubehagelig. Har jeg rett i mine antakelser om at det er bånd som strekker seg? Kan du forresten forklare litt hvordan kynnere kjennes ut?
På forhånd takk!!

Svar:
Svar:Det er ikke alltid like lett å gi de riktige svarene ut fra en den lille beskrivelsen dere gir meg, men plagene i lysken kan godt være bånd som strekker seg(selv om ”de” plagene som oftest er borte rundt denne tiden)
Det kan også være sammentrekninger av selve livmormuskelen som føles slik. Ved sammentrekninger eller kynnere blir magen veldig hard, og det kan være det eneste du merker. Kynnere kan også oppleves som litt ”smertefulle”, man må stoppe opp og puste litt. Noen kjennes som mensmurring over symfyse og i korsrygg, eller bare på et av stedene. Andre forteller om ubehag nedover lårene i forbindelse med sammentrekningen, som gjenkjennes fra hver gang mensen kommer.
Håper du ble du klokere.. Hyggelig at du liker siden og kan finne den nyttig.
Lykke til videre! Hilsen Monica.