Spørsmål:
Heisann!
Vi venter vårt fjerde barn i midten av august. Jeg er midtveis. Men bekymrer meg litt. Etter tre svangerskap burde jeg kanskje huske, men gjør likevel ikke det, ikke godt nok; liv,spark, klare bevegelser. Jeg kjenner ikke så mye. I alle fall ikke av kontant sort. Får følelsen av bobling av og til, samt litt, ja, hvordan beskrive, snurring?! Jeg lurer på; hvor mye bør jeg observere av bevegelser i den fasen jeg nå er inne i?

Svar:
Svar: Du er nok ikke alene om å glemme hvordan det var, spesielt ikke når man
har flere svangerskap bak seg. De som husker kan imidlertid fortelle om svært
forskjellige aktivitetsnivå. Mens et foster nesten tar livet av moren sin, kan
andre av sammen kvinne være så rolig at hun til tider kan bli engstelig.
Som du skjønner er det vanskelig å si hvordan ditt barn skal oppføre seg, -
men du skal kjenne spark hver dag! Du skal kjenne spark og bevegelser opptil
flere ganger daglig, og er du usikker bør du snakke med jordmor/legen din om
saken.
Etter hvert lærer du deg litt om barnets rytme. Om denne plutselig endres, om
barnet blir svært stille bør du være på vakt og ta kontakt. Det er en fin regel
og det skjer oftest helt av seg selv at kvinner forholder seg til spark og
bevegelser med stor bevissthet.
Lykke til med nr.4. Så flott det må bli.
Hilsen Monica,