Spørsmål:
Hei! Jeg hadde en UL i uke 32+6 som viste at mitt barn har en lavere vekt enn gjennomsnittsvekten. MAD var 81 og BPD var 79. Nå skal jeg til sykehuset for å sjekke om det kan være morkakesvikt eller om det bare er sånn at jeg skal føde små barn. Jeg er førstegangsfødende. Men likevel greier jeg ikke å slutte å bekymre meg. Skulle helst tatt den undersøkelsen idag, slik at jeg visste hva som gjorde at akkurat min baby er så liten. Legen min sa heller ikke om hvor stor den ca vil bli. Synes det er mange ubesvarte spm jeg sitter med som gjør meg engstelig. Kan du hjelpe meg? Hvis det er morkakesvikt, hva er da vanlig prosedyre å gjøre? Klem fra meg :o)

Svar:
Svar: Det hender fra tid til annen at barn i magen ikke vokser som forventet, og ikke alltid klarer man på finne årsaken til at de ikke gjør det. UL er imidlertid en god måte å sjekke vekst vilkårene og morkakefunksjonen. Det er individuelt hva som gjøres om morkaken ikke ser ut til å fungere som den skal, men kvinnene blir fulgt nøye opp nye UL kontroller. Noen ganger legges kvinner inn til overvåkning på observasjonsposter knyttet til fødeavdelinger. Sengeleie, ro og hvile kan gi gode vekstvilkår, og er vel den eneste behandlingen som kan gis. Helt unntaksvis (som oftest ved sykdom eller ved alvorlig svangerskapskomplikasjon) velges det å avslutte svangerskapet dersom man tenker seg at barnet vil ha der bedre utenfor livmoren.
Mitt råd til deg blir; Ta livet med ro, stress ned og sørg for daglige gode og lange liggende hvilepauser. Ikke forlat UL undersøkelsen med ubesvarte spørsmål, og husk at det alltid har vært og vil komme til å bli forskjell på barns fødselsvekt.
Lykke til videre! Hilsen Monica.