Spørsmål:
Jeg fødte en gutt for 15 mnd siden med keisersnitt pga seteleie. 2 uker før fødselen på ultralyd ble det konstatert lite fostervann, og at barnet var lite. Han var 2960gr ved fødselen, og ble født ved termin. Men ingen fortalte meg hvorfor han hadde så lav fødselsvekt? Og heller ikke hvorfor jeg hadde lite fostervann? Er nå gravid i 11. uke, og er redd for det samme igjen. Er det noe galt med kroppen min så den ikke produserer nok fostervann og at barnet ikke får nok næring?

Svar:
Svar: Det er dessverre mye vi ikke kan gi god forklaring på , fortsatt mye vi ikke vet, blant annet om hvordan fostervann dannes, og hvordan det fornyer seg. Det jeg med sikkerhet kan si deg er at det ikke er noe galt med kroppen din. Det har nok alltid blitt født små barn opp gjennom tidene. Nå er det imidlertid forskjell på å være genetisk programert til å lav fødselsvekst, og å bli liten fordi man ikke hadde optimal ernæring i livmoren. Jeg kan fortelle om en kvinne som fødte en liten gutt, sterkt preget av å ikke ha hatt optimale ernæringsmuligheter, men som tre år senere fødte to store flott tvilling gutter.
Snakk med jordmor/legen du går til kontroll hos og be de passe godt på deg gjennom svangerskapet. Du bør selv også se litt på livet du lever. Er det mye stress og en hektisk hverdag bør det forandres på nå disse mnd. Klarer du å legge inn et par hvilepauser(liggende) i løpet av dagen vil det være med å gi gode vekstvilkår.
Lykke til med god omsorg for to!
Hilsen Monica.