Spørsmål:
jeg er gravid i uke 9, det har legen regnet ut men da jeg var på ultralyd sa han at fosteret va så lite? tilsvarende uke 6-7 kanskje. er det noe kjempe galt? skal tilbake om 14 dager på ny ultralyd. er redd, har mistet før:(

Svar:
Selv om du er i 9 svangerskaps uke regnet ut etter siste mens 1. blødningsdag, kan fosteret være mindre. Det er forskjell på svangerskapslengde og foster uker. Det hele kommer an på når befruktningen fant sted. Kanskje høres dette vanskelig ut, men det er ikke så vanskelig om du glemmer hvor mange svangerskapsuker du er i, og heller forhodler deg til mange uker fosteret er. De fleste vet ikke det på nåværende tidspunkt. Først etter UL fastsettes termindato, som også bare et tall eller en dato.
Glede deg over fosteret, det lille hjertet som banker og slår og se fremover.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica.