Spørsmål:
Hei. Lurer litt på leie jeg. Er nå kommet i uke 39,4. og jordmor sier barnet ligger med ryggraden på høyresiden av magen min. men kan jeg da kjenne små hender røre seg opp mot ribbeina og nedover på høyresiden da?? Har jordmor rett i att det er ryggen som ligger der? er så redd for att kansje barnet ligger i evt seteleie, da mitt forige barn gjorde det. mvh Hege.

Svar:
Inntil det motsatte er bevist er det mor som best vet hvordan barnet ligger. Hun bærer barnet, lever med det i egen kropp og kjenner spark og bevegelser.
Barnet kan godt ligge med ryggen mot høyre side når du er til kontroll for så å snu seg og ligge med ryggen mot venstre side senere på dagen.
Du skal da ikke gå å være redd for at barnet ditt ligger i seteleie nå som du nærmest er til terminen.
Fortell jordmor det. Det vil gjøre at hun tar en ekstra kontroll og kjenner ekstra godt etter. Ved minste tvil vil hun henvise deg til fødeavdelingen for en UL, det kan du stole på!
Lykke til med innspurten!
Hilsen Monica.