Spørsmål:
Jeg er gravid med nummer to, og med førstemann som nå blir tre år, hadde jeg store plager etter fødsel da han bare hadde halvparten så lang navlestreng som gjennomsnittet. Dette førte til at han måtte hjelpes ut med vakuum, og jeg hadde mange innvendige sting som det ble komplikasjoner med. Jeg er usikker på om jeg orker denne påkjenningen igjen, det tok nesten to år før samleie var behagelig igjen, og jeg kan av og til plages med det ennå. Vet du om det er noe sannsynlighet for at dette vilgjenta seg, og om det går an å måle navlestrengen under ultralyd el.l? Takker for svar.

Svar:
Jeg vil tro dette var helt tilfeldig. Alt skjer ut fra det befruktede egget, helt  nytt og unikt hver gang.
Jeg tror det er vanskelig å måle lengden på navlesnoren ved Ul, men vil råde deg til å ta det opp med jordmor/fastelegen slik at de skriver litt om dette når det bestilles UL us for deg. Du bør også ta det opp med de som utfører UL us. Kanskje finnes det spesial us. som kan være til hjelp nettopp i et slikt tilfelle.
Stå på! Bare de som er aktive og krever selv, har muligheter til å få sine behov dekket.
Lykke til!
Hilsen Monica.