Spørsmål:
Hei...For nok så nøyaktig 5 måneder siden mistet vi vår umistelige sønn, 23 uker ut i svangerskapet. En forferdelig trist opplevelse.Han var så veldi,vældi ønsket.Hadde aldri trodd at det virkelig kunne skje.Vet ikke årsaken til dette,bare fikk en underlig følelse av at noe var galt,hadde ikke kjent noe tegn til liv på et par dager,dro til jordmor,hun kunne ikke finne noe hjertelyd,og sendte meg straks til ultralyd for nermere undersøkelse,hvor faktum ble konstatert,hjertet hadde stoppet og slå. Har for noen uker siden oppdaget at jeg har fått en ny sjanse,og er nå ca 6 uker på vei. Hadde samleie i dag,og da jeg gikk på do,var det litt spor etter blod.Var i dusjen,oppdaget en"stripe med slim". Har ikke blødd noe i det hele tatt etter det lille på papiret rett etter samleiet,og har heller ingen smerter,forutenom at det av og til kjennes ut som om æ skal ha mensen!!Og nu e æ heilt knust.Har fått time til ultralyd i uke 8,på grunn av det som skjedde sist gang,og har blitt lovet ordentlig oppfølging denne gangen..Æ føle mæ hysterisk på mange måter,men etter alt som har skjedd,så har æ på en måte god grunn,eller?

Svar:
Det er helt forferdelig å miste et lite barn man har gledet seg til og lengtet etter. Men, - det skjer.
Dess lengre man lever dess mer forstår man hvor sårbart livet er. Hvor få garantier vi har og hvor liten margin det er fra å være i levende livet til å dø.
Det er fantastisk å være mor. Men ved siden av en mors gleder hører også bekymring og sorg. Det er dette du nå står midt oppe i, og det smerter.
Det er ikke vanskelig å forstå at du kan føle deg hysterisk, redd og konstant bekymret. Jeg vil likevel håpe og tro at du klarer å slippe taket i disse negative følelsene/tankene etterhvert og gi gleden plass.
Det er jo helt fantastik at kroppen din gir deg flere sjanser, og du er gravid igjen.
Spor av blod eller mens smerter er ikke uvanlig i starten, og betyr på ingen måte at du aborterer!
Jeg vil råde dere til å avstå fra samleie akkurat nå til det hele for roet seg ned og til du har vært på Ul i uke 8.
Ønsker deg/dere alt godt og håper du får et fint svangerskap.
Hilsen Monica.