Spørsmål:
Jeg har en sønn på snart 3 år som sliter med forsinket språkutvikling, dårlig språkforståelse, konsentrasjonsproblemer og noe motoriske vansker. Han ble født med knute på navlestrengen og hadde lang navlestreng, det var også like før han ble tatt med tang. Slapp akkurat unna det. Det jeg lurer på er om i tilfeller der det er knute på navlestrengen om det kan hindre blodgjennomstrømmingen i å bli optimal og om det faktum at jeg holdt på å presse han ut så lenge kunne gjort at denne knuten strammet mer og mer. Og at oksygentilførelsen ble dårlig? Har begynt å tenke om hans vansker i dag kan ha noe med den knuten å gjøre?? Med hilsen Linda

Svar:
Navlesnoren er et fantastisk organ som virkelig er "kvalitetsikret" fra naturens side. Det ligger tre årer i navlesnoren. Disse er omhyllet av en gelèmasse som gjør at det ikke er mulig å klemme den av. Av den grunn vil fosteret/barnet være sikret god blodsirkulasjon, også om det skulle oppstå en knute.
Jeg forstår godt at du leter etter årsaker. Du kan evt. spørre på helsestasjoen om poeng summen på Apgar score. Den vil kunne si noe om tilstanden til sønnen din når han ble født.
Ønsker dere lykke til videre!
Hilsen Monica.