Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid i uke 25, og har siden uke 18 kjent masse liv hver dag. Har kjent sterke spark flere ganger om dagen, og man kunne også se det på utsiden av magen.. men den siste uken har sparkemønsteret endret seg helt..har kjent bare ett og ett spark nå og da, ikke særlig sterke, og kjennes ikke på utsiden. I dag og i går har jeg ikke kjent noen ting, og jeg begynner å blir ganske bekymret. Hva synes du jeg bør gjøre? Har vurdert å ringe sykehuset for å høre, men vil ikke virke hysterisk heller...håper du kan svare meg:)

Svar:
Jeg skjønner godt at du er redd for å virke hysterisk, men jeg opplever ikke at du er det. Du har gjort en observasjon over tid og ikke kjent spark to siste dager. Det er forskjell på det og ikke kjenne spark et par dager rundt den tiden man ikke kan regne med å kjenne daglige spark.
Det er kanskje mest naturlig at man henvender seg til jordmor/fastlegen først. I allfall om det er mulig; på dagtid og ikke direkte øyeblikkelig hjelp. De kan lytte etter fosterlyden og på den måten finne ut om fosteret lever( om det er mistanke om det motsatte).
Med god regelmessig fosterlyd, uten å kjenne daglige spark i uke 25, vil du nok ikke bli henvist videre om alt ellers er bra. Det er først senere i svangerskapet at endret bevegelses mønster blir vektlagt som en henvisningsgrunn der kvinner selv også kan kontakte fødeavdelingen direkte.
Håper på det beste for deg.
Hilsen Monica.