Spørsmål:
Hei!
Jeg er gravid i 18.uke med mitt 1. barn og har enda ikke kjent noe spark eller bevegelse fra min lille der inne. Er urolig for at noe kan være galt! Jeg vokser bra, har en skikkelig kule-mage. Vi skal på UL om to uker og jeg er fryktelig spent. Burde jeg ha kjent noe nå??? Har ikke hatt noen blødninger eller noe.
Hilsen urolig mamma 22!

Svar:
Svar: Det er ingen grunn til å være bekymret for ikke å ha ”kjent liv” (spark eller bevegelse) i uke 18 som første gangs gravid. Dette er svært individuelt. Når man ikke har kjent disse rare bevegelsene tidligere, vet man egentlig ikke hva man skal kjenne. Men det kommer! Mange gravide synes nok det er godt å høre fosterlyden hos jordmor når de selv ikke kan kjenne noe, for riktig å forsikre seg om den lille har det bra.
Lykke til på ultralyd. Det er spennende å se alle bevegelsene som fosteret gjør men som du enda ikke kjenner. Hilsen Monica.