Spørsmål:
Hei! Er gravid i 5. uke nå, men greier ikke helt å glede meg over det som er i ferd med å skje. Tenker veldig mye på at jeg er i en veldig usikker periode, og det er ikke sikkert at ting går bra. Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre spontan abort, eller noe jeg kan gjøre/ikke gjøre som reduserer risikoen?

Svar:
Så fremt du lever et normalt liv og tar hensyn til at du er gravid er det ingen ting du kan gjøre for å forhindre en evt. spontan abort om det skulle skje.
Det som skjer i din kropp nå er spennende og fasinerende! Men,- heldigvis utenfor vår kontroll. Slik må det være.
Det beste du kan gjøre er å unne deg gleden og fasinasjonen over å være så heldig at du får oppleve dette magiske som nå skjer; å få vite at det skapes et mirakel inne i din kropp akkurat nå!
Lykke til på reisen i fremmed farvann!
Hilsen Monica.