Spørsmål:
Hei! Jeg er 34 og en halv uke på vei nå. Har nettopp vært til ultralyd undersøkelse hvor jeg ble fortalt at hvis barnet legger på seg normalt, vil det bli rundt 3,5 kg. S-F målene mine har også vært helt etter skjema. Kan jeg slappe av og stole på dette? Er veldig nervøs for å føde en stor baby siden dette er min første.. Håper du kan svare..!

Svar:
Jeg har sagt dette mange ganger og kan gjenta igjen; garantier finnes ikke, men om du ønsker å stole på noen må det bli på deg selv. Barnets vekst (og vekt) er avhengig av sitt genetiske potensiale, dernest av hvordan morkaken fungerer og ikke minst din levemåte. Du kan med andre ord selv være med å påvirke barnets fødselsvekt.
Vi er programmert til mye mer aktivitet enn vårt moderne stillesittende liv representerer. Vi var en gang samlere som måtte bruke mye av vår tid til å finne mat. Det trenger vi heller ikke. Vår utfordring er heller det motsatte. Hvordan få nok mosjon, og hvordan holde vekten?
Håper du forstå meg rett.
Om du er er nøye med hva du spiser og drikker, hvor mye du putter i munnen og ikke minst med å få beveget deg nok vil det være den beste forsikringen for barnets fødselsvekt.
Lykke til med en sunn og god innspurt!
Hilsen Monica.