Spørsmål:
Jeg fikk i fjor en jente, tatt med hastesectio. Hun døde imidlertid dagen etter pga nyresvikt og var generelt veldig syk... Obduksjon viste at jenta var normal og frisk sånn sett, men pga infarkt i placenta så klarte ikke den hjelpe jenta vår til verden. Hun kveltes vel ihjel før hastesectio ble iverksatt. Men, nå er jeg gravid pånytt... Jeg er jo livredd for at dette skal skje på nytt. Jeg ble fortalt av legen at disse infarktene IKKE kan vises på vanlig ul. De målte jo flow men den var ua. før fødselen. Ikke drakk eller røkte jeg i sv.skapet. Spiste normal og trente regelmessig. Gjorde ALT riktig (følte jeg) men likevel gikk det altså så utfattelig galt... :( Har du noen gode råd å gi meg? Jeg biter litt negler her... Særs takknemlig for svar. *2 mndr på vei and counting*

Svar:
Så trist å høre om barnet du mistet, men godt å vite at noe gledelig er på vei. Heldigvis får  vi nye sjanser.
Jeg vil råde deg til å ta kontkakt med fødeavdelingen der du fødte i fjor enten direkte om det går an ,eller be jordmor/fastlegen om en henvisning. Det kan virke som om noe av informasjoen har vært mangelfull eller at dere ikke har oppfattet alt som ble sagt. (Det siste er veldig vanlig.)
Du forteller at barnet døde dagen etter at hun ble tatt med keisersnittet. Det forteller meg at morkaken  virkert og forsynte barnet helt frem til keisersnittet. Den har på ingen måte kvelt barnet. Morkaer har heldigvis stor kapasitet og tåler godt et lite  infakt eller to uten at det går ut over ernæringen til barnet.
Når barnet døde av nyresvikt kan det være mange årsaker til at det oppsto som ikke har noe med morkaken å gjøre. Det er nettopp derfor jeg ber deg ta kontakt med fødeavdelingen for å få oppklart hva som virkelig skjedde og hvordan ting henger sammen, om det i det hele tatt er noen sammenheng.
Du/dere fortjener å vite og være trygge nå i dette savngerskapet. Du vil sikkert bli fulgt godt opp med UL og kontroller.
Ønsker deg alt godt og lykke til videre!
Hilsen Monica.