Spørsmål:
Hei, jeg var hos legen for kontroll på fredag, da var jeg uke 12+4. Hun forsøkte å finne hjertelyden på fosteret, noe hun til tross for mange forsøk ikke klarte. Hun skrev derfor en henvisning til ul, for å berolige meg sa hun. Men da ul-legen hun henviste meg til ikke var åpen den dagen, og jeg reiste utenlands søndagen, ble det ikke noe av den ultralyden... Så til mitt spørsmål; Er det normalt å måle hjertelyd så tidlig? Er det unormalt å ikke finne noen hjertlyd uke 12+4? (Sikker menstermin) og burde jeg oppsøke en ul-klinikk i utlandet for å sjekke dette? Jeg kommer ikke hjem igjen før om 4 uker, jeg er ikke veldig urolig - da jeg tenker det kanskje ikke er så uvanlig å ikke finne hjertelyd så tidlig.. jeg har hatt litt moderate magesmerter, men ikke blødninger - og er fortsatt kvalm... Håper du har tid å svare meg!

Svar:
Jeg vil råde deg til å nye din utenlandstur, - glede deg over alle svangerskapstegn og slappe helt av.
Det er ikke uvanlig at man ikke hører fosterlyden i uke 12+4.
Forutsetningen for å høre fosterlyden så tidlig er at livmoren har kommet opp av bekkenet og at fosteret ligger i øvre del av livmoren som kan plapers over symfysekanten.
Kan den ikke kjennes, eller om fosteret har tatt plass lengre ned i livmorhulen er det umulig.
Husk at du er gravid om svangerskapstegnene forsvinner.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.