Spørsmål:
Hei! Jeg tror jeg kjenner noe når jeg trykker på magen, eller dvs. jeg kjenner hvertfall at det presser på blæra. Men det er kun når jeg trykker på høyre side at jeg kjenner noe. Så da lurer jeg på hvor fosteret og livmora er plassert i magen? Jeg er 17 uker på vei. Takk for svar! Mvh Wenche

Svar:
Livmoren er et lite pæreformet ogran som ligger nede i bekket til kvinner. Ved graviditet begynner den å vokse. Kommer opp av bekkent etter ca. 12 uker(dette er individuelt), og vokser rett oppover og fyller etterhvert større deler av kvinnens mageregion.
Jeg vil tro at din livmor med foster nå befinner seg mellom symfysebenet (skambenet) og navlen. Tenk at du lager en rett strek fra dette benet opp til navlen. Midt på denne streken ligger livmoren din.
Lykke til videre! Tenkt at livmoren med foster skal vokse helt opp til brystbenet ditt.
Hilsen Monica.