Spørsmål:
Kjære jordmor. Jeg er en godt voksen dame som er gravid i 6 uke. Var på ul i dag hvor de tydelig kunne se en gravid livmor og plommesekk, men ikke fosteret. Legen hadde ikke noe svar, annet enn at jeg måtte gå ut fra at jeg er gravid. Hadde en mikroliten blødning for noen dager siden. Noen få dråper bare, gu viste at det lå litt gammelt blod øverst oppe i livmormunnen. Ellers så alt normalt ut. Bruker crinone. HCG stiger, gjør den det om det ikke er noe foster tilstede? Kan fosteret ha "ramla" ut og etterlatt seg plommesekken??? Skal på kontroll om 4 uker, men dette er ikke til å holde ut...Har mistet flere ganger før...Kjenner at det strekker seg i livmora, og det betyr vel at det vokser? Kan det vokse uten foster?? Tusen takk for svar.

Svar:
Dette er gynekologi og utenfor mitt fagfelt som jordmor. Jeg er således på tynn is, men velger å svare deg. Om det er et godt eller riktig svar kan jeg ikke garantere, men bare fortelle at en sjelden gang, 1:2000 svangerskap kan det oppstå en sykdom i en av hinnene. Livmoren vokser, det produseres HCG, men det finnes ikke foster tilstede.
Jeg har ellers ingen holdepunkt for å si at det er dette som nå skjer med deg.
Håper du blir tatt godt vare på.
Ønsker deg alt godt.
Hilsen Monica.