Spørsmål:
Jeg er 20 uker på vei i mitt fjerde svangerskap, og fikk målt livmorhalsen til 3 cm i ved 16 uker. Gynekologen sa det var normalt, men anbefalte likevel en undersøkelse til ved ca. 5 mnd.
En annen gynekolog (+ opplysninger fra Dr. Online her på nettet) sier at 3 cm. er lite... Hva skal jeg tro, hva er normalt? Er veldig urolig.

Svar:
Svar: Det er variasjon hos kvinner på lengden av livmorhals akkurat som det er forskjell på lengde neser. (Som en sammenligning!) Du har din livmorhals, som er normal for deg, og lengden på den får du ikke gjort så mye med.
Min er faring er at de fleste målinger ligger mellom 3-4 cm. Om du tidligere har hatt problemer med livmorhalsen i dine tre første svangerskap har du sikkert råd og veiledning som du følger. Mer kan du ikke gjøre.
Er du usikker, bør du ta kontakt med gynekologen du går til kontroll hos. Stol på han/henne og deres vurdering.
Lykke til videre! Hilsen Monica.