Spørsmål:
Jeg er gravid for 2. gang og fødte 1 uke før termin for 21 mnd. siden. Nå når jeg var hos jordmor sist mente hun at hodet var festet (altså 29 + 1) - og at det var tidlig, men ikke noe å bekymre seg for. Leser imidlertid noen steder at det kan være et tegn på at livmorhalsen modnes tidlig og at man i slike tilfeller bør vurderes og evt. bli gitt en lungemodningssprøyte. Er dette reelt og noe jeg bør bekymre meg for og eventuelt følge opp?

Svar:
Det er tidlig, men ingen kan bestemme når fosteret velger å legge seg med hodet ned, evt. når hodet fester seg. Noen kvinner bærer barnet "høyt", andre "lavt".
Svært ofte hender det også at mens hodet er festet på en kontroll, kan det være bevegelig igjen på neste. Det betyr at ditt barn`s hode nødvendigvis ikke må ligge festet neste gang du kommer til jordmor.
Det betyr heller ikke at du vil føde for tidlig. Jeg er ukjent med at man gir lungemodnigs behandling på mistanke om for tidlig fødsel.
Ta god var på deg selv.  Unn deg en hvil x 2 i løpet av dagen i liggende stilling så vil du redusere nedtrykksfløelsen om/når den kommer.
Lykke til som to barns mor!
Hilsen Monica.