Spørsmål:
Hei Vær så snill, svar på dette spørsmålet... I dag var jeg til sjekk på sjukehuset pga høy frekvens på hjertelyden til den lille og usikkerhet på leie, de to tingene var ok, men da legen sjekket målene til den lille kom det frem at magemålet var under normalen (ca 23% avvik..) hva i alle dager kan dette bety????????? skal tilbake til sjekk om ca 10 dager, men tanken på dette eter meg opp levende. Magemålet til den lille var normalt for 4 uker siden.. skal den lille bli 7% tynnere til neste gang de sjekker da eller?? kan ikke den lille da dø?? hjelp! ! ! ! ! ! ! !! ! ! !!

Svar:
Når babyen har mindre mål en forventet etter svangerskapslengde følges det alltid opp med en ny kontoll. Det kan bety at barnet ikke vokser som forventet.
Jeg vil råde deg til å kontakte fødeavdelingen der du var til kontoll og stille de samme spørsmålene der. De kan gi deg mer informasjon om akkurat din situasjon. Jeg kan bare svare generelt.
Forstår godt at du blir stresset, men det er noe du selv kan gjøre i denne situasjonen. Forsøk å stresse ned. Hvil deg en 1/2 time x 2(liggende) i løpet av dagen. Det gir god sirkulasjon i morkaken. Vær nøye med å registrere spark eller bevegelser hos barnet. Spar på energien din. Kjenn etter hva som gjør deg godt, og hva som tapper deg for krefter. Ro deg ned og fyll deg opp med positiv energi. Dette er tiden til å samle alt du har og gi det til barnet.
Lykke til. Ta godt vare på dere.
Hilsen Monica.