Spørsmål:
Jeg er en 24 år gammel jente som er gravid for første gang. Er 31 uker på vei, å til stadigheter kjenner jeg rykkninger i magen, har lest meg fram til at det kan være fosteret som hikker. Men har også få høre at fosteret hikker ,mesteparten av gangene, pga at navlesnoren har snurret seg rundt halsen. Er dette tilfelle, å er det farlig? Hilsen bekymret "mor"

Svar:
Nei det er ikke tilfelle. Hikking har ingen ting med navlesnoen å gjøre.
Når du først nevner navlesnoren kan jeg fortelle at den er helt enestående i sin konstruksjon. De tre blodårene inne i snoren ligger beskyttet i en gelèmasse som gjøre at den ikke kan klemmes av. I tillegg er trykket inne i den også så stort at om den skulle komme i en posisojon der det ville være far for avklemming, vil den nærmest av deg selv rette seg ut igjen med en gang og sikre blod forsyningen til fosteret.
Lykke til videre forhåpentligvis med en bekymring mindre.
Hilsen Monica.