Spørsmål:
Hej, eg lurer på ka som skjer visst babyen slutter å vokse? Eg er nett kommet til uke 32 å jordmorå mi sa at an var for liten å at eg måtte komme tilbake innen 2 uker for å sjekke at an hadde vokst... hva gjør legene viss babyen slutter å vekse? Hilsen bekymret vorende mor..

Svar:
Det er ikke så mye man kan gjøre hvis babyen vokser dårlig i magen uten å følge opp med hyppige kontroller med UL der man ser på morkakefunksjonen og babyens tilvekst.
Det du kan gjøre er å registrere at barnet ditt beveger seg daglig og som det pleier. Du bør hvile mye.Når du legger deg flatt ned øker blod gjennomstrømningen i morkaken. Stress ned, spis sundt og godt og spar på energien.
Hvis du røyker må du umiddelbart kaste røyken!
Noen ganger ved dårlige vekstvilkår velger man å forløse barnet før tiden.
Håper det ser bedre ut på neste kontroll.Ta godt vare på deg selv nå i tiden som er igjen.
Ønsker deg lykke til videre!
Hilsen Monica.