Spørsmål:
Hei! Skrev til deg ang morkakeprøve.. Var jo 50/50 for at den lille kan arve sykdommen min. Fikk svar på prøven igår,og den hadde slått ut - barnet vårt er sykt! Det resulterer i at vi skal ta abort. Føles så uendelig trist,så tomt liksom... Magen har begynt å vokse,og den skal nå vekk! Så fælt å tenke på... Er livredd for denne utskrapningen som skal skje. Hvordan det gjøres? Mye smerter i ettertid,osv? Masse spørsmål som jeg sitter med! Hvordan er det å bli gravid etterpå? Vanskeligheter for det? Noen mindre sjanse? Vi har lyst å prøve igjen så fort ting har roet seg! Takk for svar! Hilsen Trine!

Svar:
Kjære deg!
Så trist å høre, - så urettferdig, så brutalt.
Jeg vil tro og håpe at du blir tatt godt vare på når dette skal skje. Be om informasjon, og ikke slå deg til ro med et svar du ikke forstår.
Du vil bli innlagt og må faste fra kl. 24.00 kvelden før inngrepet. Du får en liten rus og sove på, og det hele er over når du våkner opp. Det er sjelden smerter etter inngrepet, men litt ubehag og blødning fra livmorhulen som kan vare en stund.
Du vil ikke ha mindre sjanser for å bli gravid igjen.
Tidspunktet for å planlegge neste svangerskap diskuteres. Noen mener det kan være bra med en mens før neste graviditet, mens andre ikke vil mene det.
Personlig tror jeg det kan være godt å legge det vonde bak seg og kjenne seg litt klar igjen. Følger du hjeretet ditt blir det som oftest riktig.
Ønsker deg alt godt og håper du lykkes!
Hilsen Monica.