Spørsmål:
Heisann. For 2 år siden hadde eg ein "missed abortion". Var 15 veker på veg da eg hadde svake blødninger i ei veke. Snakka med lege men fekk beskjed om å ta det med ro. Etter ei veke fekk eg kraftig blødning uten smerter. (Med kraftig meiner eg blødning gjennom alle kler som rant i strie strømmer nedover beina i ein halv time) og eg ringte da til legevakten. Fekk beskjed om å vente til over helga og ta kontakt med fastlegen min. Dette var fredagskvekld og eg nekta og vente så lenge. Fekk da "tvinga" til meg ein ultralyd lørdagen. Var på UL og dei konstanterte at fosteret var dødt og hadde størrelsen til eit 9 veker gammalt foster. Ein "ekkel" opplevelese, me eg følte eg kom meg fort "ovenpå" igjen. Nå er eg gravid igjen, er 9+3u. For 5 dager siden hadde eg ein svak smertefri blødning. Snakka med lege og fekk beskjed om å vere heime fra jobb eit par dager og ta det med ro. Skal på min første ordinære kontroll hos lege om ei veke. Eg trudde eg hadde ei sterk psyke, men no tenker eg konstant på om det samme kan ha skjedd igjen? Eg er fremdeles kvalm og trøtt. Det eg egentlig lurer på er: Dersom eg tar ein ny graviditetstest no, vil den vere negativ dersom fosteret er dødt? Kan man høre fosterlyd med "doppler" i uke 10? Ønsker å vite om der er liv der inne.... Hilsen bekymret..

Svar:
Det er ikke vanskelig å forstå at du er engstelig nå. Men ikke glem at blødning på ingen måte betyr at du aborterer!
Fosterlyden kan bare høres med doppler utvendig når livmoren er kommet opp av bekkenet, først rundt uke 12. En vaginal Ul derimot kan vise et levende foster tidligere.
Med hensyn til gravitesten vil den slå positivt ut så lenge det er svangerskapshormoner i omløp. Det kan nok skje at dette kan forekomme en tid etter at fosteret ikke lever lenger.
Mitt beste råd til deg er: Tenk positivt og gi beskjed til babyen hver dag om å holde seg på plass!
Ønsker deg alt godt og håper du får et flott svangerskap!
Hilsen monica.