Spørsmål:
Jeg er gravid i uke 32 og ha vært til ultralyd 4 ganger igjennom svangerskapet grunnet lavt stoffskifte.. Den siste ultralyden i går fikk vi beskjed om at barnet hadde lagt på seg bra siden sist (5 uker siden) Men att mage målet på barnet var synki fra øvre normal nivå til nedre nomal nivå på disse ukene og ville at vi skal komme til bake om 2 uker til ny ultralyd.. Det jeg da lure på er Hva vil dette si og hva vil konsekvensen av det bli om det fortsetter og synke..

Svar:
Hvis man er usikker på om barnet legger på seg som forventet i svangerskapet blir mor fulgt opp med UL, akkurat som med deg og barnet ditt nå. Legger det på seg for lite og det ellers er modenet nok til å bli født vil det drøftes om barnet har bedre vekstbetingelser utenfor livmoren.
Jeg vil råde deg til å ta opp alle spørsmål til neste kontoll. Det er så mye bedre for deg/dere å vite enn å være usikre på hva som skjer.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.