Spørsmål:
Hei, jeg har akkurat funnet ut at jeg er seks uker på vei. Uken før var jeg på fest og fikk uheldigvis i meg ALTFOR masse alkohol. Så masse at jeg kun husker bruddstykker av kvelden. I løpet av kvelden var jeg masse på toalettet og kjente at det føltes som om jeg hadde urinveisinfeksjon. Jeg er veldig lei meg for dette, og er spesielt bekymret i forhold til om dette kan ha skadet barnet. Jeg kjenner at jeg da er usikker på om jeg kan velge å få dette barnet. (Utenom denne ene kvelden kan jeg ikke huske at jeg har nytt noe alkohol i det hele tatt.) Jeg er så fryktelig, fryktelig lei meg for den sistuasjonen jeg nå er i. Ikke barnet, men det at jeg har inntatt store alkoholmengder.

Svar:
Dette du beskriver er ikke en uvanlig problemstilling for dagens unge kvinner som velger å drikke store mengder alkohol også i tiden der mulighet for svangerskap er tilstede.
Alle ønsker seg en optimal start på et svangerskap. Det er også et besvist valg man må ta.
Vi kan ikke vite hva som er tålegrensen for hvert foster. Fraråder av samme grunn total avhold.
Det er forskjell på å være beruset èn eneste gang og gjentatte ganger gjennom hele graviditeten. Jeg tror derfor du kan ta det helt med ro.
De fleste svangerskap utviker seg normalt og går sin gang Av og til ordner naturen opp i det som ikke er "liv laga".
Hilsen Monica.