Spørsmål:
Hei. Jeg mistet gutten vår i januar. Fødte dødfødt etter fullgått svangerskap. Nå er jeg gravid igjen, ca 6 uker på vei. Men jeg er så innmarti redd for å spantanabortere, eller få en missed abortion. Har hørt at så lenge man ikke har hatt SA eller MA før, så er sjansene store for at ikke det skjer nå heller. Men jeg klarer liksom ikke å glede meg helt.. Går bare og er småbekymret hele tiden! Og det er kjempevanskelig! Har hatt menssmerter, og litt kramper i magen. Og litt tykk gul utflod. Er dette normalt, eller kan det være noe galt? Hva tror du? Blir glad for svar. Hilsen bekymret mor..

Svar:
Kjære deg!
Det er ikke vanskelig å fortså at du er redd. Du har opplevet noe av det verste man kan tenke seg, og det er enda kort tid siden.
Men så hyggelig at et nytt barn er i vente!
Jeg må fortelle det om en venninnen av meg som også opplevet dette. Hun fikk to barn etter den tragiske hendelsen. Dette er mange år siden, og begge barna er voksne nå. Vi snakket om hendelsen for ikke så lang tid siden, hvor jeg spurte om hvordan det hadde vært for henne. Hun avsluttet samtalen med å si:"..........., men da hadde jeg jo ikke hatt akkutrat disse to fantastiske barna mine."
Jeg kan ikke si annet til enn deg enn sørg for å ha noen gode samtalepartnere. Be om ekstra kontoll hos jordmor/lege om du trenger det. Om du ikke har vært til en tidlig UL vil jeg håpe du får/ber om det det slik at du kan se med egen øyne det lille fosteret som er så levende der inne.
Hold fokus på det positive. Fortell fosteret hver dag at det skal bli boende der!
Ta en dag av gangen, og tenk frem over. Langsomt blir du 12-13 uker og kan etterhvert høre fosterhjertet utvendig. Da kan du kanskje stikke innom jordmor av og til og høre litt på den herlige lyden av hjerteslagene om du har behov for det. Så kommer tiden for sparkene, og du kan kommunisere direkte med barnet ditt.
Mens smerter, stikkninger og kramper er alt normalt i begynnelsen av svangerskapet. Utfolden vil jeg råde deg til å spørre jordmor/legen om, i tilfelle du ønsker å ta en bakteriologsik prøve.
Ønsker deg alt godt og lykke på veien!
Hilsen Monica.