Spørsmål:
Hei Lurer på når navlestrengen begynner å virke? Altså når forbindelsen mellom fosteret og mor blir opprettet. Leste nettopp et sted at mange drikker alkohol mens de er gravide, men før de vet om det, og at dette kan skade fosteret. Men det er vel ikke skadelig før egget har festet seg og forbindelsen mellom foster og mor. Jeg drakk et par glass vin til maten (og ble litt susete) den 21. og 22. Antar at eggløsning var ca den 18. Kan det ha skada fosteret hvis jeg er gravid? Litt bekymret

Svar:
Kvinners helse før graviditet er av stor betydnig for barnet de skal bære frem.
Egget er alt påvirket av det miljøet det er modnet i . Det samme er sædcellen. Det befruktede egget likeså. Når det graver seg ned i livmorslimhinnen vil det ernæres av mors blod helt til fødsel. Navlesnoren er en forbindelse mellom morkaken og barnet som utvikles etterhvert som fosteret trenger større forsyning.
Når vi anbefaler kvinner å spise Folat for å redusere risiko for nevralrørsdefekter, må dette tas 1 mnd. før befrukting for å oppnå beskyttelse.
Med så mye kunnskap vi har bør dagens kvinner og menn planlegge sine svangerskap og tenke helse.
Hilsen Monica.