Spørsmål:
Hei. Er 24+0 med mitt 4. barn, og hadde sikker vannavgang i uke 18+3. Man ville avslutte det hele, men det ville ikke jeg, og siden jeg hadde tatt fostervannsprøve (bedre prognose), lot de meg "få viljen min"... Nå har trenden siden vært økende mengde fostervann, baby vokser som normalt, og det er bra bevegelse. Har fått antibiotika forebyggende en ukes tid, og også behandling lokalt i skjeden mot Gardnerella, som er eneste bakterie som er funnet... Har foreløpig ikke vært innlagt på sykehus - heldigvis!!! Det lekker fortsatt, men helt klar væske som ikke lukter fostervann, så jeg er i tvil om hva som egentlig kommer ut (i min alder -42- kan det også være urinlekkasje...) Så til spørsmålet: Ikke samleie (ingenting opp i skjeden) har vært gjennomgangsmelodien, og det forstår vi jo,hvis det er åpent leide inn til fosteret. Men siden jeg har kynnere på vanlig måte, og det går bra, er det da noe i veien for at jeg har orgasme?? Ikke at man ikke kan klare seg uten, men situasjonen tar på noe kraftig, og det å kunne gi hverandre litt glede på den måten ville muligens løse litt på spenningen...

Svar:
Jeg forstår at det er mye stress i denne svært spesielle situasjonen du befinner deg i. Det var et modig valg du gjorde!
Til ditt spørsmål som jeg har reflektert over i flere omganger må jeg bare svare: "Jeg vet ikke." Jeg kan dessverre ikke nok om evt. forskjell i styrke på en muskelsammentrekning fremkalt av orgasme kontra kynnere.
Det er også forskjell på styrken i kynnere akkurat som det er forskjell på  orgasmeintensiteten, men betydningen av det er jeg usikker på i forhold til din problemstilling.
Jeg kan imidlertid legge til det er svært forskjellig fra kvinne til kvinne hvor "ømfientlig" livmoren er. Hos noen kan man nesten ikke stryke over magen før den trekker seg sammen, mens andre tåler det meste.
Det viktige er at barnet blir værende i livmoren så lenge som mulig.
Dette er ikke tiden for å ta de store sjanser.
Hva med aromaterapi,  kropps massasje eller akupunktur for å reduser stresset?
Evt. kan du ta det opp med gynekologen på neste kontroll.
Jeg øsnker deg alt godt og håper du må telle dager, uker og mnd. i lang tid fremover!
Hilsen Monica.