Spørsmål:
Jeg er 27 + 6 uker på vei. I de ca 1-2 siste ukene har babyens bevegelses mønster endret seg.Bevegelsene er svakere(kjennes lite - mer vibrasjon) og sjeldnere maks 1-2 ganger pr dag. Dette bekymrer meg. Jeg har prøvd å dytte på magen uten at det gir direkte respons. Hva er normalt og når bør man sjekke ut om denne lave og svake aktiviteten er tegn på trøbbel for babyen?

Svar:
Svar: Hei Marthe!
Det er flott at du er observant og føler med. Hva som er normalt for ditt barn kan ingen vite, men jeg foreslår at du tar kontakt med jordmor/lege som du går til kontroll hos.
Der kan du evt. får et sparkeskjema som du kan bruke til å nedtegne alle bevegelsene barnet gjør.
Min erfaring er at mange kvinner blir positivt overrasket når de virkelig setter seg ned for å telle spark. Ofte oppdager de at babyen i virkeligheten beveger seg mye mer enn de hadde trodd før de startet.
Fortell imidlertid om din bekymring. Noen ganger blir kvinner henvist videre til spesialavdeling for videre oppfølging.
Et godt råd for å få barnet til å sparke kan være at du drikker søt saft i tillegg til å dytte på magen og prater litt med den lille. Sitt stille eller legge deg rolig slik at du gir barnet muligheten til å ”nå” deg. Kanskje kan den historien om ”Den lille observatøren” være hyggelig å lese. Alle barn sparker nemlig ikke like mye.
Lykke til videre! Hilsen Monica.