Spørsmål:
Hei, jeg håper du kan hjelpe meg med et spørsmål. Jeg var hos jordmor til kontroll i dag, og barnet hadde ikke festet seg i bekkenet. Det er mitt første svangerskap og jeg er i uke 37. Barnet har ligget med hodet ned de siste ukene nå, men har da altså ikke festet seg. Leste i boken "Hva kan du vente deg når du venter", at det at barnets hode fester seg, vil være et svært godt tegn på at barnet uten problemer kommer seg gjennom bekkenet. Betyr det at dette ikke vil kunne skje i mitt tilfelle? Er nervøs for dette da både min mor og bestemor hadde problematiske fødsler pga trangt bekken. Jeg vet ikke om jeg selv har det, da jeg fikk beskjed om at de ikke målte dette etter at barnet hadde snudd seg. Men ser de dette an på sykehuset når jeg kommer i fødsel? Og eventuelt tilråder de keisersnitt? På forhånd tusen takk for svar! Mvh Maia

Svar:
Du har ingen grunn til å bekymre deg for at barnets hode ikke er festet i bekkeninngangen. Det viktigste er at hodet ligger ned.
Om hodet er festet eller ikke har egentlig ikke mye med om det passerer det trangeste partiet i bekkenet. Det er derfor helt riktig at man ser det hele an når kvinner kommer inn/ er i fødsel.
Du kan nevne at din mor og bestemor har hatt vansker når du skal føde. Det må imidlertid ikke bety at du også  får det.
Når kvinner blir rådet til/bestemt keisersnitt på forhånd er det påvist trangt bekken, målt med røntgen.
Lykke til med innspurten!
Hilsen Monica.