Spørsmål:
Jeg er ganske bekymret om dagen og lurer på om du kan svare meg. Jeg er i uke 22, og har fra side uke 18 kjent liv hver dag. Men fra fredagsmorgen ble det veldig stille, slik var det resten av fredagen, hele lørdagen og søndagen. Men da dro jeg på legevakta, der lette de etter fosterlyden, den fant legen (var på 140). Kjente noen bevegelser natt til mandag, men det er ganske stille, kanskje litt av og til, det var jo så mye og kraftig før.
Er jo så redd for at noe skal gå galt (har hatt SA før) + at noen sier at barn med hjerneskader er mindre bevegelige, så jeg tenker mye på det også, Hva bør jeg gjøre???
Er det forresten skadelig at jeg bytter side å ligge på om natta ganske ofte??? Dette ble mye, men håper på svar. Klemmer fra Linda

Svar:
Svar: Hei Linda! Det skjer nok at kvinner som har kjent daglig spark så tidlig som deg plutselig ikke kjenner så mange bevegelser lenger en dag eller to. Det er svært vanskelig å vurdere hva som er lite eller mye så tidlig i svangerskapet, nettopp fordi alle barn er forskjellige. Noen barn er dessuten aktive sent på natten etter at mor har falt i søvn, og bevegelsene registeres ikke av mor. Men, det skal alltid tas på alvor slik du har gjort.
Er det fortsatt lite spark bør du ta kontakt med jordmor/lege som du går til kontroll hos og få en sjekk der. Du kan for eksempel be om å få komme til kontroll litt oftere når du har det slik, om ikke annet for å høre at barnets hjertelyd er der og slår som den skal. (Det har jeg ofte tilbudt kvinner som har hatt det som deg, og vet det kan være god hjelp.)
Du kan selvfølgelig ligge som du ønsker om natten.
Kanskje kan det være en hjelp for deg å lese Barnets bevegelser eller En liten observatør
Lykke til videre!
Hilsen Monica