Spørsmål:
Hei.Forrige fredag hadde jeg en skremmende opplevelse med store blødninger. Ble sendt til sykehus etter legebesøk og de sa at den lille hadde det bra og at det skyldes at morkaken ligger langt ned. alt skjedde så fort og jeg var bare glad for at det gikk bra, så jeg glemte å spørre om det samme kan skje igjen? er det normalt og evt er det farlig for fosteret? jeg vet at den skal normalt sett stige oppover sammen med livmoren nå, men lurer på hva jeg kan vente meg om den ikke gjør det...skal på 18 ukers kontroll 26.06, men lurer på om det er urimelig av meg å spørre om en tidligere undersøkelse pga det som skjedde?vet jo at ventelistene er lange og de har mye å gjøre.. Mvh lene S.

Svar:
Blødning i svangerskapet tas alltid på alvor og skal undersøkes på sykehus. En lavtliggende morkake blir oftest med livmoren "oppover" når den vokser og må  nødvendigvis ikke skape problemer eller komplikajsoner i svangerskapet.
Kvinnen innkalles til ny UL us. i uke 32 for å kontrollere morkakens beliggenhet. Er den forstsatt lavtliggende eller i verste fall dyptliggende eller foranliggende (og hindrer vaginal fødsel) kan det bestemmes keisersnitt.
Om du vil oppleve blødning igjen er umulig å si på forhånd, men sjansen kan være større nå enn om morkaken hadde en annen plassering. Du vet imidlertid om det og kan ta kontakt med sykehuset direkte dersom det skjer.
Det har dessverre ingen hensikt med en tidligere UL.
Du må ta tiden til hjelp og håpe på det beste. Det kan være en stor utfordring med denne type usikkerhet, men trøst deg med at den lille har det bra. Etterhvert som fosteret vokser og du vil kjenne daglige spark og bevegelser vil du også føle deg mer trygg.
Ta kontakt med en jordmor som kan gi deg god oppfølging og informasjon underveis.
Prøv om du klarer å ha fokus på alt som er BRA i svangerskapet.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.