Spørsmål:
Hva betyr det når legen sier jeg kanskje har for mye fostervann? Er gravid i uke 28. Hva kan være galt da? Kan det bety at det er noe galt med fosteret eller at det kan oppstå komplikasjoner? Er 39 år.

Svar:
Svar: Hei Anita! Det er svært individuelt hvor mye fostervann en kvinne har. Det kan varierer fra 500-1500 ml. Betegnelsen ”for mye” kan kanskje være litt upresis.
Betegnelsen mye fostervann (polyhydramnion) defineres som mer dobbelt så mye fostervann som normal mengde.
Mer enn 2 liter oppsamlet fostervann ved termin betegnes som polyhydramnion. Fostervannslommer på mer enn 8 x 8 cm på ultralyd defineres også som polyhydramnion.
Mye fostervann behøver absolutt ikke bety at noe er galt, men av og til indikerer riktig mye fostervann at det kan være noe galt med fosteret.
Hvis du er usikker, kan du spørre legen hva han/hun mener om dette. Om det kan være en trøst for deg har jeg aldri i min jordmorpraksis opplevet å henvise kvinner med mye fostervann, men det har vært mange barn som har hatt rikelig med plass til bevegelse pga fostervannsmengden.
Lykke til videre! Hilsen Monica