Spørsmål:
Hei.... Er gravid 25+2.. førstegangs 22 år....har vært til ul å flere kontroller å alt er bra med den lille.. Men jeg synes babyen er veldig aktiv nesten hele tiden.. kan den være stresset? el ha det trasig på noen måte der inne? Føler meg ikke stresset selv og prøver å synge å roe ned barnet med rolige omgivelser. hjelper litt en liten stund, så er det i gang igjen. hele magen beveger seg å det kjennes ut som om babyen hopper inni der.. det er jo deili å kjenne livet som vokser inni der..men Hilsen litt bekymret ;)

Svar:
Jeg tror du kan ta det helt med ro og glede deg over aktiviteten. Det høres helt normalt ut, i tillegg har du tatt UL som bekrefter det.
Men, spiser du mye søtsaker og drikker brus kan foster bli ekstra aktive.
Det er fint at du synger for babyen din. Sett deg rolig ned, stryk litt over magen og se om ikke det også kan virke beroliggende.
Det er ikke uvalig å føle seg litt stresset selv som første gangs gravid. Snakk med jordmor, partner. mor eller noen du stoler på om saken, og du vil høre at du ikke er alene om det.
Ønsker deg lykke til videre!
Hilsen Monica.