Spørsmål:
Hei! Jeg tok folinsyre 3 mnd för jeg ble gravid og fortsetter selvsagt nä da jeg er blitt. Er det skadelig eller har det ikke noe for seg ä fortsette etter 3 mnd ut i svangerskapet? SKAL man slutte da med det?

Svar:
I forbindelse med graviditet er anbefalingen å starte med o,4 milligram foalt(folsyre) daglig når man slutter med prevensjon for å bli gravid. Man bør ideelt sett har spist folat i minst èn måned før man blir befruktet.
(Enkelte kvinner bør ta mer enn det, f.eks i tilfeller der hun selv eller mannen har en medfødt ryggmargsbrokk eller nevralrørsdefekt eller når kvinner bruker epilepsimedisiner. Økning av dosen må imidlertid avtales med lege.)
Deretter er anbefalingen  å bruke folat de første to-tre månedene av gravditeten.
Folat har ingen bivirkninger, men nå viser en ny studie at det kan tyde på at kvinner som bruker folat har noe større sjanse til å få tvillinger.
Ikke lett å bli klok. Tvillinggraviditet innebærerøkt risiko, og artikkelforfatteren spekulerer på om dette oppveier de positive virkningene ved folat når det gjelder å forebygge handicap.
Men om kvinner starter med folat så fort de får positiv gravitest eller etter uteblitt mens, skulle de kunne unngå den litt økte risiko som flerlingsvangerskap innebærer, og likevel rekke å komme i gang før organdannelsen starter for alvor i tredje uke etter befruktningen.
Det avgjøres nemlig før befruktningen hvorvidt kvinner skal få toeggede tvillinger, og like etter om det skal bli eneggede.
Kanskje  blir det fremtidens råd? Og du kan slutte med folat om du ønsker det!
God sommer og lykke til!
Hilsen Monica.