Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid i uke 7. Det var ikke en planlagt graviditet, men vi er overlykkelige allikevel! Det som plager meg litt nå er at jeg ikke tok folat før jeg ble gravid -har jo hørt at en skal det.. Jeg begynte på folat med en gang vi oppdaget at jeg er gravid, i uke 5. Nå er jeg bekymret for skader på barnet, er det noe jeg kan gjøre som kan "gjøre det godt igjen"?

Svar:
Jeg tror det er liten grunn til å tro at barnet skal være skadet. Tilskudd av Folat går på evt. nevralrørsdefekter. Noe som heldigvis er svært sjeldent. Nevralrøret  som blir til ryggmarg og hjerne dannes allerede 30 dager etter befruktningen. Det er således ikke noe du kan gjøre med det nå.
Det er viktig å ta frem gleden og fylle seg opp med positiv energi. Spis og lev sundt og tenk glade tanker om du kan. Lykke til på en spennende reise.
Hilsen Monica.