Spørsmål:
Jeg er nå 13 uker, og har lest flere steder at livmora nå kan kjennes over bekkenkanten/"skambenet". Jeg kjenner den ikke.
Når jeg ligger på ryggen får det heller en slags innsunket grop og det er helt mykt når jeg klemmer. Har hatt en MA tidligere, så jeg blir litt stresset!

Svar:
Svar: Kjære deg! Ta det helt med ro og stress ned! Det er store individuelle variasjoner når livmoren kan kjennes over skambenet. De færreste kvinner vil kunne kjenne det så tidlig på seg selv, mens derimot en jordmor kan muligens kjenne ”kanten” eller ”toppen” på livmoren som er på vei opp av bekkenet.
Akkurat når den kommer er det ingen som vet.
Jeg er veldig nøye med å informere om dette til kvinner for at ikke skuffelsen skal bli for stor.
Om du fortsatt føler deg stresset, kan du f.eks ringe og be om en kontrolltime.
Lykke til videre! Hilsen Monica.