Spørsmål:
Hei der Etter en livlig prat med noen kvinner om emnet, fant jeg det lurest å spørre noen informerte om emnet. Spørsmålet går på antall eggceller og hvor mange som blir "forløst" iløpet av kvinnens liv. Er det slik at kvinnen er født med flere eggceller enn det hun "bruker opp" gjennom eggløsning gjennom sin fruktbare periode? Altså, hvis eksempelvis en kvinne blir født med 300 eggceller - blir alle 300 sluppet ut gjennom eggløsning, eller vil det ligge noen igjen ubrukt når menstruasjonssyklusen er over? (Håper spørsmålet var klart nok...)

Svar:
Når jenter fødes har de mellom 1-2mill egganlegg i eggstokkene. Et verdifullt innhold!
I puberteten er det ca.400.00 av disse ufattelige små ureggene.
Rundt 40 års alderen er det bare noen tusentall og i 50 års alderen kun en liten slump igjen.
I løpet av disse årene er det bare noen få egganlegg som har utviklet seg til modne egg, som kan befrutkes. Alle de ander egganleggene kom aldri så langt. Ble ikke brukt og derfor tilbakedannet.
Det går desverre ikke an på spare på dissen egganleggene. De ser ut til å ha en bestemt levetid, uansett om de utvikler seg eller ikke.
Håper dette var oppklarende.
Hilsen Monica.