Spørsmål:
Jeg er 43 år og gravid i 10 uke. Prøverør.Har tidligere hatt flere SA og MA, og mistet et tvillingpar i uke 27. Nå er jeg rimelig nervøs! Har sett hjertet slo på ul, og har også hørt den med doppler. Saken nå er at jeg ikke har klart å finne hjertelyden noe mer. Forrige uke hørte jeg den hver gang jeg prøvde, men ikke nå. Ja jeg veit at det er tidlig,og at det kanskje var mer lykketreff at jeg hørte den!? Men så snakker jeg med andre som også sier at de lett finner den i uke 10. Dette stresser meg noe voldsomt. Kan feks morkaka ha vokst så den "stenger" for lyden? Mest av alt ønsker jeg en ny ul for å sjekke at ting er ok. Men samtidig så er vel ikke dette så veldig prekært, alt var jo i orden for få dager siden....Åh, denne teknoligiske verdenen som skaper så mye behov for kontroll. Jeg leser meg urolig på nett, og hører meg urolig av andre. Ikke lett dette. Sukk.

Svar:
Nei det er ikke lett.........usikkerheten er kanskje den verste, og livet byr oss ikke garantier.
Det kan ikke kontrolleres, bare leves!
Jeg vil tro at det er stor sjanse for at du har hørt din egen puls når du har brukt doppleren.
Det er ikke vanlig at livmoren er kommet over sympfysebenet i uke 10. Uten en livmor som fysisk kan kjennes over symfysen er det derfor ikke mulig. Det skjer rundt uke 12, og kan til og med være vanskelig nok da. Har man litt ekstra fett på magen, er det også med på å vanskeliggjøre det hele.
Men,  - plutselig en dag er den der!
Jeg forstår at dine erfaringer gjør deg redd for at noe skal gå galt igjen, men er det ikke litt trist både for deg og barnet du venter om all energi skal gå til å være engstelig? Hva med å unne seg gleden, riktig juble og kjenne hvor fantastisk det kan være å slippe disse gode kreftene til.
Bestem deg for at denne gangen skal det gå bra. Fortell barnet ditt hver dag at hun/han "værsågod" skal bli værende!
Har du forsøkt akupunktur?
Undersøksler viser at de som får akupunktur sammen med IVF(prøverør) har større sjanse for å lykkes.
Ønsker deg bare det beste! Håper så inderlig du lykkes!
Hilsen Monica.