Spørsmål:
HeiHei,Jeg har ei venninne som har vært gravid 2 ganger nå i løpet av kort tid.. 1 gang var me 1 barn og andre gang var med tvillinger,alle har hun mistet i slutten av hvert svangerskap (ca 2 mnd igjen)med tvillingene så hadde di sluttet å vokse,å ingen tok seg tid til å undersøke henne videre..før hun mistet dem. spørsmålet mitt er da, ka kan være årsaken til at dette skjer å ka kan m gjør for att dette kan forebygges? Mine teorier er att hun kansje har svak livmor og att hun kansje burde fått en "propp" så di fjerner i slutten av svangerskapet.. hun har fått operert vekk litt av livmorhalsen,kan det være en årsak,men burde ikke da legene undersøkt d nærmere..Hun har så veldig lyst på barn å er nå gravid for 3 gang.. men hun er virkelig redd for å miste dette også.. Jeg håper virkelig på ett svar om dette så vi evt kan få snakket om hos leger å sykehus. mvh Annette

Svar:
Så fint at du engasjerer deg i din venninne. Jeg kan bare dele noen generelle tanker med dere siden jeg ikke vet hva som egentlig har skjedd med din venninne.
Det er en trist historie, men fantastisk at hun er gravid igjen. En kvinne som henne SKAL følges opp av gynekolog gjennom svangerskapet på fødeavdelingen. Det må du be henne spørre jordmor/fastlegen om, om hun ikke alt har fått tilbudet.
Det kan være flere årsaken til at ting går galt i et svangerskap. Enten noe galt med foster og morkake, med kvinne kroppen, eller begge deler.
Fødsel 2 mnd. før terminen kan således ha flere årsaker.
Om det mistenkes en svakhet i livmorhalsen kan man få satt på en cerclage(en tråd) tidlig i svangerskapet, evt. føles nøye opp med vaginal UL for å vurdere utviklingen av livmorhalsen.
Dårlig fostervekst må også følges opp med gjentatte UL.
Det er godt at du kan ta vare på henne nå og sørge for at hun får den oppfølgingen/kontrollen hun har krav på. Be jordmor/lege forklare hver gang hva som skjer, hva de sjekker, hvikle funn, normalt/unormalt, hva hun selv skal være obs. på o.s.v.
Det aller viktigste er likevel at mor kjenner etter at barnet sparker og beveger seg hver dag som det pleier, at hun lever sundt og hviler seg når kroppen sier i fra.
Håper så inderlig det går godt for henne denne gangen!
Hilsen Monica.