Spørsmål:
Hei. Jeg er gravid i uke 14 og er spent på hva som er i vente, men jeg er også litt redd. Har hatt Crohns sykdom i noen år og er litt engstelig for hvordan kroppen min vil reagere etter fødsel. Fikk et tilbakefall på sykdommen etter at jeg ble gravid, men er litt bedre nå. Vil dette påvirke barnet? Anbefales vanlig fødsel eller keisersnitt når jeg har denne sykdommen? Hilsen Lisbeth

Svar:
Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for med hensyn til barnet du venter. Kroppen din er instillet på å gi barnet den næringen det trenger.Om noen vil "lide" er det heller deg.
Jeg vil råde deg til å være nøye med hva du spiser slik at du får i deg det du trenger. Snakk med jordmor/legen du går til kontroll hos om dette.
Med hensyn til fødsel kan jeg heller ikke se at ikke du skulle kunne føde vaginalt. Det er det aller beste for dere begge to.
Lykke til videre! Ta godt var på deg selv, og unn deg bare det beste. Kjenn etter hva som gjør deg godt, og be om en sykemedling om du trenger det hvis du får dårlige perioder innimellom
Hilsen Monica.