Spørsmål:
Heihei... Jeg er ei jente som er gravid i uke 17... Jeg kommer fra Drammen og har noen spørsmål til deg... Jeg lurer veldig på hva CRL er? Også har jeg og samboeren min veldig lyst til å være med på et svangerskapskurs men har fått høre at det er bare for enslige mødre... Stemmer det?? Hvis det stemmer, er det andre steder i landet vi kan dra til for å få et sånt kurs?? Vi er første gangs gravide så vi tror vi kunne ha "lært" mye av et sånt kurs... Å kanskje blitt kjent med andre som er gravide, da vi ikke har så mange venner og kjente som er gravide eller har barn fra før... Håper på et svar fra deg.... Mvh Marianne 17uker...

Svar:
CRL står for Crown-Rump-Length som brukes når man måler fosteret tidlig i graviditeten. Da måler vi fra stump til isse. De små bena nytter det ikke å måle.
Jeg er helt sikker på at det finnes svangerskapskurs for par i Drammen. Ta kontakt med helsestasjonen du tilhører og få informasjon der. Et annet alternativ kan være å snakke med jordmor/fastlegen, evt. henvende deg til fødeavdelingen direkte. Det er fitn å være ute i god tid med påmedlingen.
Lykke til videre!
Det er både hyggelig og nyttig å få med seg et kurs.
Hilsen Monica.