Spørsmål:
Hei, Var gravid i 5 mdr og fikk beskjed om at barnet vårt led av kromosonfeil, nærmere 18 /Edvards syndrom. Det var en forferdelig tøff tid, og er det fortsatt. Vi er begge realister og ser faktum at når ting har gått så galt var det til det beste at det ble oppdaget så "tidlig". Barnet var uansett ikke levedyktig. En trøst i sorgen er at det ikke var "vår skyld". Men etter 2 uker måtte jeg inn og foreta en utskrapning. Det gikk forholdsvis fint. JEg mistet endel blod (fikk beskjed om). Blodprosenten min er fin. Etter 3 dager kom det endel rent blod og blør litt fortsatt /5 dager. Det var ikke mye men nok til at jeg måtte bytte bind ett par ganger om dagen. Jeg har også mensen lignende smerter i magen. Jeg er nå livredd for å få en infeksjon som kan ødelegge videre sjangser for å bli gravid. I tillegg er jeg fryktelig svimmel. Var på jobb i dag, og måtte bli kjørt hjem igjen. Er dette en indikasjon på infeksjon, eller hva kan det være. Jeg har ikke feber. Mvh meget bekymret

Svar:
Kjære deg! Det er veldig trist å høre om hva du har opplevet. Jeg forstår at dette har vært og er en stor påkjenning for deg/dere. Dessverre går det ikke alltid som man forventer, og håper på.
Det er helt vanlig med blødning etter abort/fødsel. Du blør fra slimhinnen der morkaken var festet. Denne renselsen kan vare noen uker. Menslignende smerter kan være sammentrekninger i livmormuskelen. Det høres helt normalt ut. Tegn på infeksjon er feber og illeluktende renselse.
Jeg klarer dessverre ikke å lese ut fra hva du skriver hvor lang tid det er siden dette skjedde, men tokler det som om du er raskt tilbake på jobb?
Du forteller at du er svimmel og måtte kjøres hjem. Dette er kroppen som sier i fra. Er du klok lytter du til den nå. Vi går mot vår og deilige dager med uteliv. Unn deg dette og kom til hektene før du er klar for jobb igjen.
Mitt råd er: Tenk deg om to ganger og kjenn etter hva du trenger for å komme videre på den god måte.
Bruk den tiden du trenger til å bearbeide sorgen og skuffelsen. Til ro, til ikke å gjøre noe om det er det du trenger.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica.